
Wat als je toxische klanten hebt?
Je telefoon rinkelt. Je voelt je al gespannen voor je opneemt. Het is die ene klant weer... Het is nooit goed, altijd te veel, te laat, te duur — hoe hard je ook je best doet.
Toxische klanten frustreren je ABC.
- Ze zetten je Autonomie onder druk, door bijvoorbeeld je grenzen te negeren
- Ze ondergraven je verBinding, door bijvoorbeeld geen respect te tonen
- Ze frustreren je Competentie, door bijvoorbeeld je werk steeds maar te bekritiseren of gewoon nooit te waarderen.
Hoe herken je een toxische klant?
Ze negeren je grenzen regelmatig
Ze vragen altijd meer
Ze gaan voor last minute wijzigingen
Ze geven je het gevoel dat het nooit echt goed is.
Ze zetten je onder druk
Ze manipuleren je
Je hebt na elk contact minder energie.
Je past je voortdurend aan om discussies te vermijden.
Wat kan je doen?
Gebruik de ABC-Check!
Bescherm je behoefte aan Autonomie:
Stel duidelijke grenzen
Blijf hier ook consequent in (“Hier stopt mijn verantwoordelijkheid.”).
Blijf steeds professioneel in de verBinding
Houd het zakelijk
Laat je niet meeslepen door je emoties.
Versterk je Competentie:
Reflecteer na een lastig contact: wat deed ik goed, wat leer ik hieruit?
Tip: sommige klanten passen gewoon niet bij je. Het is oké om dat te erkennen en misschien zelfs afscheid van te nemen.