:]
    :]
Terug

Toxische klant: hoe ga je ermee om?

2025/06/18

Wat als je toxische klanten hebt? 

Je telefoon rinkelt. Je voelt je al gespannen voor je opneemt. Het is die ene klant weer... Het is nooit goed, altijd te veel, te laat, te duur — hoe hard je ook je best doet. 

Toxische klanten frustreren je ABC.

  • Ze zetten je Autonomie onder druk, door bijvoorbeeld je grenzen te negeren
  • Ze ondergraven je verBinding, door bijvoorbeeld geen respect te tonen
  • Ze frustreren je Competentie, door bijvoorbeeld je werk steeds maar te bekritiseren of gewoon nooit te waarderen.

 

Hoe herken je een toxische klant? 

  • Ze negeren je grenzen regelmatig

  • Ze vragen altijd meer 

  • Ze gaan voor last minute wijzigingen 

  • Ze geven je het gevoel dat het nooit echt goed is. 

  • Ze zetten je onder druk 

  • Ze manipuleren je 

  • Je hebt na elk contact minder energie. 

  • Je past je voortdurend aan om discussies te vermijden. 

 

Wat kan je doen?

Gebruik de ABC-Check! 

  • Bescherm je behoefte aan Autonomie:

    • Stel duidelijke grenzen

    • Blijf hier ook consequent in (“Hier stopt mijn verantwoordelijkheid.”). 

  • Blijf steeds professioneel in de verBinding

    • Houd het zakelijk

    • Laat je niet meeslepen door je emoties. 

  • Versterk je Competentie:

    • Reflecteer na een lastig contact: wat deed ik goed, wat leer ik hieruit? 

 

Tip: sommige klanten passen gewoon niet bij je. Het is oké om dat te erkennen en misschien zelfs afscheid van te nemen. 

 

Dit is een tip van Hermina Van Coillie

Hermina is expert in HQ-motivatie en de zelfdeterminatietheorie, afgestemd op jouw organisatie. Zo helpt zij jou:

Flourish SDT

Hermina Van Coillie
BE 0774.461.262
 
Bruul 
3220 Holsbeek

Contactgegevens