:]
    :]
Terug

Toxische klant: hoe ga je ermee om?

2025/06/18

Wat als je toxische klanten hebt? 

Je telefoon rinkelt. Je voelt je al gespannen voor je opneemt. Die ene klant. Het is nooit goed, altijd te veel, te laat, te duur — hoe hard je ook je best doet. 

Toxische klanten kunnen je Autonomie onder druk zetten (ze negeren je grenzen), je verBinding ondergraven (ze tonen geen respect) en je Competentie frustreren (je werk wordt bekritiseerd of niet gewaardeerd). 

 

Hoe herken je een toxische klant? 

  • Negeert je grenzen regelmatig. 

  • Vraagt altijd meer 

  • Last minute wijzigingen 

  • Geeft je het gevoel dat het nooit echt goed is. 

  • Zet je onder druk 

  • Manipuleert 

  • Je hebt na elk contact minder energie. 

  • Je past je voortdurend aan om discussies te vermijden. 

 

Wat kan je doen? Gebruik de ABC-Check! 

  • Bescherm je behoefte aan Autonomie: Stel duidelijke grenzen en blijf er consequent in (“Hier stopt mijn verantwoordelijkheid.”). 

  • Blijf professioneel in verBinding: Houd het zakelijk, laat je niet meeslepen in emoties. 

  • Versterk je Competentie: Reflecteer na een lastig contact: wat deed ik goed, wat leer ik hieruit? 

 

Tip: sommige klanten passen gewoon niet bij je. Het is oké om dat te erkennen en daar consequenties aan te verbinden. 

 

Dit is een tip van Hermina Van Coillie

Hermina is expert in HQ-motivatie en de zelfdeterminatietheorie, afgestemd op jouw organisatie. Zo helpt zij jou:

Flourish SDT

Hermina Van Coillie
BE 0774.461.262
 
Bruul 
3220 Holsbeek

Contactgegevens